Начало > Публикации за работодатели > Препоръки за началниците, които имат началници

Препоръки за началниците, които имат началници

И това се случва в работата – Вашият началник не е доволен от работата на Вашите подчинени. Как да действате, за да опазите своите подчинени, и в същото време, да се спасите от гнева на най-големия шеф?

Началникът винаги е прав. И винаги е недоволен от нещо. Генералния директор не е доволен от работата на директорите на направленията, директорът не е доволен от работата на отделите, а началникът на отдела не е доволен от работата на ръководителите на секторите. Те имат различна власт и последствията на гнева им също могат да бъдат различни. Не чакайте момента, когато вече нищо не можете да направите. Ако все по-често чувате, че Вашите подчинени малко работят, много получават, често пушат, играят игрички или рано напускат работното място, трябва да вземете мерки. Не мислете, че шефът е недоволен само от ръководената от Вас маса сътрудници, дори ако той непрекъснато подчертава, че няма никакви претенции към личната Ви работа. Със сигурност, проявявайки своето недоволство от Вашите подчинени, той има предвид също и Вашата работа. Нали точно Вие отговаряте за работата на подчинените Ви служители. Техните грешки са Ваши грешки. За това ще Ви се налага, искате ли това или не искате, да бъдете адвокат на своите хора.

Дори да сте склонни към театралните представления на работното си място, позицията “Един за всички – всички за един”, няма да Ви спаси лично. Най-големия шеф е този, който държи властта в ръцете си, не се заблуждавайте в това. Той може да уволни не само един-двама служители, а и целия отдел, включително и Вашата персона, ако прецени, че на фирмата й трябват други работници. Вероятността, че на друго място ще ви приемат на работа в пълен състав, на практика е нулева – най-много, някой конкурент ще се заинтересува от най-добрите професионалисти в групата на уволнените.

От друга страна, не бързайте да се отделяте от подчинените Ви хора при първите признаци на началско недоволство и да се опитвате да се отървете от неподходящите служители. Освен моралната страна на въпроса, има и друго нещо – никой няма да Ви възприема като добър ръководител и надежден член на екипа, ако не пазите хората си.

Най-добрия вариант е да изберете средно положение. Но, преди да го вземете, трябва да разберете за причините на недоволството на шефа Ви. Каква е точната причина – действията на колегите-конкуренти, реалните недостатъци в работата на отдела или само прищявката на големия началник?

Когато нещата стават нестабилни, хората забелязват това. Но, в никакъв случай не бива да обсъждате възникващите проблеми със своите подчинени и да им предавате подробностите на разговорите си с големия началник. Не правете колективни покаяния, нито пък допускайте Вашите подчинени да се сплотят в “партизанска група” на мъстителите. Първо, това със сигурност ще стигне до знанието на началника Ви и той ще се усъмни във Вашата компетентност. Второ, Вие ще демотивирате своите подчинени и те ще започнат да се паникьосват и трескаво да предприемат някакви стъпки или, напротив, ще се отпуснат и изобщо няма да работят. Нито едното, нито другото няма да подобрят репутацията на Вашия екип.

В ситуацията, когато напрежението се задълбочава, винаги е полезно “да се строи” екипа. Поискайте от своите подчинени да спазват трудовата дисциплина, да пушат по-рядко и за разнообразие да спазват работното си време (поне в близките няколко седмици). Естествено, ще се наложи да се откажете от вършенето на всякаква лична работа през работно време.

Добре е в този напрегнат момент екипът Ви да извърши някакви трудови постижения (успешни преговори, нов изгоден клиент, предложение за подобряване на работата и т.н.). Ако не успявате да постигнете нищо забележително, предложете на своите сътрудници поне да подготвят отчет за работата си през последната половин година. Това ще позволи да определите причините на реалните недостатъци във Вашата работа, а списъка с миналите постижения ще може да Ви послужи, ако се наложи да се представите пред големия шеф за обяснения (ако, разбира се, изобщо имате някакви минали постижения).
Помислете и върху следния въпрос – желанието на шефа Ви да намали заплатата на Вашите подчинени, да съкрати тяхното число или да ги натовари с допълнителна работа, е ударът и по Вашите пълномощия и кариерни перспективи. Трябва да защитавате своите подчинени поне само за това, че това Ви е изгодно на Вас лично.

Ако на големия шеф не му харесва някой определен служител от Вашия екип, можете да опитате да повлияете върху чувствата на началника си. Не мислете, че човеколюбието е най-силната му страна – ако той не е бил способен да уволнява хора, той нямаше да бъде голям началник. Но, винаги има вероятност, че ако въпросния служител има някакъв сложен личен проблем (например, болестта на близък човек), то гнева на големия шеф може да се намали или дори да премине.

Ако, за щастие, въпросния сътрудник няма никакви сериозни лични проблеми и няма с какво да го оправдаете пред началника, то Ви остава само едно нещо – да помолите за изпитателен срок за сътрудника (“за последен път”) или, в краен случай, да му се даде време да си намери нова работа. Началниците, които не искат да имат имидж на кръвожадни тирани, са готови да изтраят неугодния им служител един-два месеца, докато той си търси нова работа.

Типичната грешка, която мениджърите правят в такава ситуация е разсъжденията в присъствието на началника си на тема: “Ние работим, като мулета за такива смешни пари, а в другите фирми…” Ако мислите, че големия началник веднага ще хукне да Ви увеличава заплатите “както в другите фирми”, то много се лъжите. Само ще раздразните лъва, а това може да има доста по-сериозни последствия за Вас и Вашите хора.

Ако виждате, че Вашият подчинен, заслужил гнева на най-големия шеф, в същност е добър работник, а отношението на шефа не може да бъде подкрепено от рационални обяснения, можете да го помолите да даде последен шанс на нещастния. Може би този последен проект ще промени съдбата на човека. Ако този номер не мине, помогнете на служителя си да си намери работа в друга фирма – още повече, че ще можете с чиста съвест да предложите на познатите си добър кандидат за работа. Освен това, ще имате възможност да получавате информация за Вашите партньори или конкуренти от човека, който ще бъде лоялен към Вас.

Ако все пак уволнението на Вашия подчинен е факт, вземете мерки, работното място да не бъде съкратено. Т.е., свободното място трябва веднага да бъде заето от друг служител или да бъде обявен конкурс за работа. Борете се против съкращаването на броя на Вашите подчинени и на тяхното заплащане, защото това би отслабило Вашето положение във фирмата. Ако трябва да правите икономии, обсъдете с началника си, как бихте могли да го направите, без това да касае служителите на фирмата.

  1. Все още няма коментари.
  1. No trackbacks yet.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: